NO ACC

Alarm melding “No ACC”

Deze melding komt alleen tijdens de opstart voor. De melding wordt gegeven wanneer de uitlaatgas-temperatuur niet binnen de vooraf bepaalde tijd de gewenste uitlaatgas-temperatuur bereikt.

 

Stap 1

Is de tank leeg gelopen?

 

Als je de pellets te laat hebt bijgevuld dan gaat de kachel in storing. Dit betekent ook dat de vijzel volledig is leeg gedraaid. Na het vullen van de tank is de vijzel nog niet volgelopen. Het vollopen van de vijzel neemt 5-8 minuten in beslag. Dit betekent dat bij de eerste opstart, nadat de tank is leeggelopen, meestal een “No ACC” melding volgt. Immers de eerste 5-8 minuten zullen er geen pellets komen waardoor de kachel later begint te branden en daardoor zijn minimale starttemperatuur niet haalt.

 

Pellets bijvullen

 

Vul de tank met 100% naaldhoutpellets.

Voorkom “NO ACC” melding na leegloop tank:

  1. Vul de tank en laat de vijzel lopen zonder opstart door volgende stappen te volgen.
  2. Druk 1x op de MIN knop.
  3. Druk 4x op de AAN/UIT knop.
  4. Navigeer met PLUS knop naar A9. (A1, A2 enz.  komt na 99)
  5. Druk 1x op AAN/UIT, door op de AAN/UIT knop te drukken ga je naar de volgende regel.
  6. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR10 en wacht 1 minuut totdat er “Test” verschijnt in het display.
  7. De vijzel zal nu voor een bepaalde tijd gaan draaien.
  8. Zodra er pellets vallen kun je de testperiode afbreken door op de AAN/UIT knop te drukken.
  9. Start de kachel opnieuw op.

 

stap 2

Kachel staat in een koude ruimte

 

Als de kachel in een zeer koude ruimte staat zal het langer duren voordat de uitlaatgassen de vooraf ingestelde temperatuur bereiken. In dit geval zal dat leiden tot een “NO ACC” melding. Onder deze omstandigheden kan deze melding voorkomen worden door een langere opstart tijd in te stellen en hogere pellettoevoer in de opstart.

Opstart aanpassen

 

Opstart in koude ruimte verbeteren:

  1. Druk 1x op de MIN knop.
  2. Druk 4x op de AAN/UIT knop.
  3. Navigeer met PLUS knop naar A9. (A1, A2 enz. komt na 99)
  4. Druk 1x op AAN/UIT, door op de AAN/UIT knop te drukken gaat u naar de volgende regel.
  5. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR01 en verhoog deze naar 18 min.
  6. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR02 en verhoog deze naar 05.
  7. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR04 en verhoog deze naar 2.0 sec of naar 900.
  8. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR13 en verlaag deze naar 48°C.
  9. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR16 en verhoog deze naar 2000.
  10. Navigeer met de AAN/UIT knop door alle regels totdat het begin scherm weer verschijnt.

 

stap 3

Vochtige of harde houtpellets

 

Vochtige pellets, maar ook zeer harde pellets, starten later met branden en geven dus een
tragere opwarming van de kachel.

 

Vervang pellets

Vervang de vochtige pellets door droge. Gebruik altijd 100% naaldhout pellets!

 

stap 4

Grote schoonmaak uitvoeren

 

Bij gemiddeld gebruik heeft de kachel elk jaar ( na 900-1200 branduren) onderhoud nodig, bij intensief gebruik kan dit zelfs 2 keer per jaar zijn. Een pelletkachel, welke aan onderhoud toe is, zal niet- of slecht opstarten en kan zelfs tot een gevaarlijke situatie leiden. Een herkenbare gevolg van een vervuilde kachels is dat het ruitje snel zwart wordt. Wacht om deze reden dan ook niet te lang met onderhoud uitvoeren als de melding “Serv” is verschenen in het display. De kachel geeft de melding “SERV” wanneer de ingestelde branduren zijn overschreden.

Oorzaak: Vervuiling in de pelletkachel/warmtewisselaar door veelvuldig gebruik

Pelletkachel onderhoud

 

Voer onderhoud uit

 

  1. Zodra de melding “Serv” op het display verschijnt heeft de pelletkachel onderhoud nodig. Hierdoor kan de kachel slecht opstarten en/of slecht branden.
  2. Vraag onderhoud aan via onderhoud aanvraag formulier en vermeld het type kachel
  3. Voer onderhoud zelf uit via onderhoudsmanual welke gevonden kan worden op onze website. Ga naar de pagina van het model pelletkachel welke je hebt en download het document. Let op dat je geen stappen vergeet want één stap vergeten is gelijk aan geen onderhoud uitvoeren !

 

Let op: Het kan zijn dat deze melding binnen 3 maanden al voorkomt. De oorzaak ligt waarschijnlijk aan het feit dat u de stand by-functie (thermostaatfunctie) gebruikt. De wachturen telt de kachel dan als branduren. Als de kachel nog prima brandt dan kunt u in dat geval de kachel nog een keertje resetten alvorens onderhoud te plegen. 

 

STAP 5

uitlaatgas sensor vervangen

 

De uitlaatgas sensor meet de temperatuur van de uitlaatgassen. Aan de hand van de uitlaatgas temperatuur bepaalt de kachel of ie brandt of niet. Zodra de sensor niet de juiste uitlaatgas temperatuur meet moet deze vervangen worden. Door de plus knop ingedrukt te houden kun je de waarde uitlezen, welke de sensor meet. Krijg je een onwerkelijke waarde of blijft het getal constant gelijk, dan is hoogstwaarschijnlijk de sensor defect. Een nieuwe uitlaatgas sensor is te bestellen via onze webshop.

Pelletkachel uitlaatgas sensor

 

Wanneer is vastgesteld dat de uitlaatgas sensor niet meer de juiste waarde meet, dan moet deze vervangen worden. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Haal de stekker uit het stopcontact
  2. Maak de achterkant en/of zijkant los van de pelletkachel.
  3. Verwijder de sensor uit het pomphuis 
  4. Koppel de stekker los
  5. Monteer een nieuwe uitlaatgas sensor
  6. Monteer de kachel weer in omgekeerde volgorde

 

stap 6

Instellingen aanpassen

Parameters opstart controleren

Indien de parameters voor de opstart niet juist zijn ingeregeld kan de kachel moeizaam opstarten. Zorg ervoor dat de parameters juist zijn afgestemd op afvoer situatie en gebruikte pellet soort.

 Parameters opstart inregelen:

  1. Druk 1x op de MIN knop
  2. Druk 4x op de AAN/UIT knop (UT04 verschijnt in beeld)
  3. Navigeer met PLUS knop naar A9 (A1, A2 enz. komt na 99)
  4. Druk 1x op AAN/UIT, door op de AAN/UIT knop te drukken gaat u naar de volgende regel
  5. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR01 en stel deze in op 16 min
  6. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR04 en stel deze in op 2.0 sec of naar 800
  7. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR05 en stel deze in op 1.9 sec of naar 750
  8. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR16 en verhoog deze naar 2000
  9. Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR17 en verhoog deze naar 2000
  10. Navigeer met de AAN/UIT knop door alle regels totdat het begin scherm weer verschijnt.

stap 7

Gloeibougie vervangen

 

De gloeibougie is de hittebron om de pelletkachel te laten ontvlammen. De lucht welke langs de gloeibougie stroomt wordt verhit en getransporteerd naar de pellets. Voldoende transport van de warmte, van gloeibougie naar de pellets, doen de pellets ontbranden.

Zodra de gloeibougie niet meer voldoende warmte produceert, moet deze vervangen worden. In veel gevallen monteren we een keramische gloeibougie welke een hogere temperatuur bereikt en langer mee gaat. Een Keramische gloeibougie kan online besteld worden via onze webshop.

 

Keramische gloeibougie

Wanneer is vastgesteld dat de gloeibougie niet meer voldoende warmte produceert, dan moet deze vervangen worden. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Haal de stekker uit het stopcontact
  2. Maak de achterkant en/of zijkant los van de pelletkachel.
  3. Draai de inbusbout los welke in de ring zit tussen de pelletmotor en de as van de vijzel.
  4. Verwijder de pelletmotor uit de vijzel as en leg de motor weg in de kachel.
  5. De twee stroomdraden van de gloeibougie gaan naar een kroonsteen. Schroef de twee stroomdraden los.
  6. Draai de gloeibougie tegen de klok in los met een steeksleutel 17.
  7. Monteer de nieuwe gloeibougie en zorg ervoor dat de stroomdraden niet beschadigt raken.
  8. Verbind de stroomdraden weer met de kroonsteen. Er is geen kleuronderscheid in de draden dus maakt het niet uit welke waar komt.
  9. Plaats de pelletmotor weer terug. Let op bij het aandraaien van de inbusbout dat de hij klemt op het platte gedeelte van de as.
  10. Plaats de achterwand terug en sluit de kachel weer aan op de afvoer.
  11. Start de kachel op zoals altijd.

 

Indien het probleem niet is opgelost en u heeft dit stappenplan compleet doorlopen adviseren wij contact op te nemen met een installateur die u kan helpen met het oplossen van uw probleem.